CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 9, 2008

Memupuk Keyakinan Diri

Keyakinan diri ini sering diperkatakan sebagai satu "Isu" besar jika anda seorang wanita. Seoarang wanita tu sering di pengaruhi oleh banyak adab sekeliling, masyarakat, anggapan, dan sebagainya. Memang la ia menjadi bebanan yang amat berat untuk seorang wanita untuk hidup dengan berbagai persepsi masyarakat sekeliling. Setiap hari wanita sering dihujani dengan masalah masalah yang menguji tahap ketahanan minda dan keyakinan diri mereka. Tetapi sebagai panduan kita selongkari sebahagian dari rahsia nak jadi wanita HEBAT
Tulis semula peraturan peribadi anda
Anda mungkin ada mengaitkan diri anda dengan cara anda berpakaian. Ada juga orang mengatakan"....you are what you wear" Tetapi kebanyakkan wanita hari ini akan rasa tergugat kalau tidak mengikut trend fesyen semasa. Kalau tidak bergaya seperti model dalam majalah Intrend ke, Glam ke, atau majalah Wanita sekali pun, anda risau , anda akan digelar "tak ikut trend dan fesyen" Perkara perkara ini akan menambahkan stress dan bebanan mental kepada anda... seolah olah anda dipaksa mengikuti cara berpakaian pada masa itu, walaupun sebenarnya anda amatlah tidak sesuai berpakaian seperti model model di dalam majalah tersebut. Nak tau kenapa Ganenor Bank Negara Malaysia suka berpakaian Baju Kurung? Lihat emak dia, Puan Azah Aziz.....dia mengambil ibunya sebagai Idol fesyen dia. Cantik aje dia orang 2 beranak tu kan.....Cuma jangan jadik "Fashion Victim" bila kita tidak selesa berpakaian ikut trend, akan terpancar di wajah kita. Jadi kita kena la jadi diri kita sebenarnya, barula boleh naikkan keyakinan diri kita sendiri.

Berkawan Dengan Orang Yang Sesuai

Bukan suruh pilih kawan ..tapi ukur baju di badan sendiri, berkawan biar ramai... buat "network". Tapi manusia ini penuh dengan Misteri..tidak siapa tahu akan isi hati kawan kita, dendam kah dia, dengki kah ia, tak senang hati kah dia dengan kita???? Kalau kita ada "lebih" sikit dari dia, kita akan di tubanya dalam ketidak sedaran kita.
Ramai ahli terapi minda mengatakan, kebahagiaan sebenarnya adalah dari "dalam". Dalam hati dan minda kita. Kita sering memerlukan orang sekeliling kita mengatakan kita ini hebat. Perlukah kita akan gesture yang sebegini? Adakah gesture tu datang dengan ingatan tulus ikhlas dari orang berkenaan? Kita akan mudah terbawa bawa dengan komen dari orang orang sekeliling kita.....disini la terjadinya penyakit yang sangat payah nak diubati...iaitu penyakit "Lupa DIRI". Kadang kadang kita sendiri pun tidak faham mengapa manusia ni kalau kita susah, kita dikutuk... kalau kita senang di dengki nya pulak...itu la pasal kita disuruh mencari kawan yang baik, setia dan amanah. Anda ada kawan seperti itu? Kalau ada, tahniah dan kekalkan kesetiaan anda berkawan dengan nya dan keluarga nya, tapi kalau anda tidak punya kawan seperti itu.. tidak apa.. anggapla semua orang yang anda temui hari ini, esok dan seterusnya adalah kawan baik anda....mula kan dengan kita sendiri dengan mempunyai sikap ikhlas berkawan, jangan suka berkawan untuk mengambil kesempatan terhadap mereka.

Bersyukur
Saya sering bertemu dengan orang yang suka membandingkan diri mereka dengan orang lain...mereka rasa macam tidak puas hati dengan apa yang mereka ada. Orang yang sebegini adalah orang yang kurang atau tidak tahu besyukur.
Kalau kita hendak berterusan dengan rasa tidak puas hati ni, sampai mati pun kita akan terus merana....memanjang tidak puas hati... ni pun penyakit juga ni.

OK la saya rasa ini sajala coretan saya buat hari ini. Akan ada lagi sedikit sebanyak ilmu untuk saya turunkan dan kongsi bersama rakan blogger yang lain.



0 comments: